Utdrag ur Belastningsregistret för Ledare och Volontärer
Alla ledare, volontärer och Styrelse måste varje år uppvisa ett begränsat utdrag ur Belastningsregistret.
Ett påminnelsemail skickas per automatik ut 2 månader innan det gällande utdraget förfaller och sedan skickas en påminnelse varje månad.
IF Tunabro genomför löpande en kontroll av registerutdrag på ledare, volontärer, styrelse och andra som har regelbunden kontakt med barn i syfte att öka tryggheten i föreningen.
IF Tunabro har bestämt att alla personer i ledande ställning som har regelbunden kontakt med ungdomar, under 18 år, i föreningen ska kontrolleras.
Beställ ditt utdrag utan kostnad via Polisens hemsida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
Välj med fördel leverans till Digital brevlåda då du kan maila det till info@iftunabro.se.
Dess äkthet kan då verifieras digitalt. Ett begränsat registerutdrag är giltigt i 1år och kan användas till flera föreningar. Gäller även om du väljer det icke digitala alternativet. Brevet behöver inte vara oöppnat. Ett fysiskt utdrag visas upp för ordförande eller vice ordförande. Kan läggas i postfacket till kansliet i klubblokalen för registrering.
Bakgrund till att vi begär detta
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020.
Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Läs mer på https://www.rf.se/RFarbetarmed/Tryggidrott/